2017-04-20 Johannes Enarson

BÖNERAPPORT: FIRA UPPSTÅNDELSEN I FEMTIO DAGAR!

RÄKNINGEN AV OMERN – “SÅ ATT MAN PÅ JORDEN LÄR KÄNNA DIN VÄG”!

Må Gud vara oss nådig och välsigna oss. Må han låta sitt ansikte lysa över oss, sela, så att man på jorden lär känna din väg, bland alla hednafolk din frälsning.” (Ps 67:2-3)

Vilken glädje det är att fira HERRENS Högtider, speciellt på plats i Jerusalem där det hände och kommer att hända! Årets Påskfirande har inte utgjort något undantag.

I sju dagar har vi ätit osyrat bröd och påmint oss om vad Messias gjorde för oss. ”Han har gjort slut på döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium”. (2 Tim 1:10) 

Matzan, det osyrade brödet, är enligt rabbinskt påbud genomborrat med små hål, precis som det står ”Han var genomborrad för våra överträdelsers skull.” (Jes 53:5) Matzan har också fåror, precis som såren på Jesu kropp efter piskslagen. ”Han var …slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.” (Jes 53:5). För det tredje är det osyrat bröd. Jäst är ju en symbol för synden och vår gamla natur som gör oss uppblåsta. Det osyrade brödet är helt platt. ”Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.” (2 Kor 5:21). Slutligen kallas det för ”lidandets bröd”. Det har blivit bränt i ugnen. Jesus gick igenom lidandets ugn för oss! ”Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad.” (Jes 53:4)

Det var detta osyrade bröd som Messias bröt och sa: ”Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig.” (Luk 22:19) Detta bröd äter man under hela påskveckan i Israel när man är hungrig, inte bara vid en speciell religiös ceremoni. Det är en underbar upplevelse att hela tiden göra detta till minne av Messias och bli påmind om det nya livet vi fått genom honom. Det är som ett enda långt, välsignat ”nattvardsfirande” under sju dagar!

 

Räkningen av Omern – En förvandling från svaghet till kraft

”Sedan skall ni räkna sju hela sabbater från dagen efter sabbaten, från den dag då ni bar fram viftofferskärven. Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde sabbaten. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt HERREN.” (3 Mos 23:15-16)

Dagen efter Påskdagens första sabbat börjar också räkningen av de 50 dagarna mellan Påsk och Pingst. Det var på denna dag som Messias uppstod som förstlingen från de döda, symboliserad genom förstlingskärven, den s.k. Omern.

”Säg till Israels barn: När ni kommer in i det land som jag ger er och ni bärgar in dess skörd, skall ni ta den kärve som är det första av er skörd och bära den till prästen. Den kärven skall han vifta inför HERRENS ansikte, för att ni skall räknas som välbehagliga. Dagen efter sabbaten skall prästen vifta den.” (3 Mos 23:10-11)

Det står ”Femtio dagar ska ni räkna, fram till dagen efter den sjunde sabbaten. Då ska ni bära fram ett nytt matoffer åt Herren.” (3 Mos 23:16) Varenda kväll direkt efter solnedgången under dessa femtio dagar, räknar det judiska folket dagarna inför HERREN. Ceremonin lyder:

”Jag är redo att uppfylla det positiva budet att räkna Omern, som det står skrivet i Toran: ”Sedan skall ni räkna sju hela veckor från dagen efter sabbaten, från den dag då ni bar fram omern som ett viftoffer. Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde veckan. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt HERREN” (3 Mos 23:15–16, egen övers.). ”Må HERRENS, vår Guds, ljuvlighet vara över oss. Ge framgång åt våra händers verk, ja, åt våra händers verk må du ge framgång.” (Ps 90:17).

Välsignad vare du, Herre, vår Gud, världens konung, som har avskilt oss genom sina bud
och befallt oss angående Omerräkningen.

Idag är den ____ dagen,
vilket är ____ vecka/veckor och ____ dagar, i Omerräkningen.”

Efter räkningen varje kväll ber man sedan Psalm 67:

”För sångmästaren, med stränginstrument. En psalm, en sång.
Må Gud vara oss nådig och välsigna oss.
Må han låta sitt ansikte lysa över oss, sela, så att man på jorden lär känna dina vägar, bland alla hednafolk din frälsning.
Folken må tacka dig, Gud, alla folk må tacka dig.
Folkslagen må glädja sig och jubla, ty du dömer folken rätt och leder folkslagen på jorden. Sela.
Folken må tacka dig, Gud, alla folk må tacka dig.
Jorden ger sin gröda, och Gud, vår Gud, välsignar oss.
Må Gud välsigna oss och må alla jordens ändar frukta honom.”

Vi lägger till följande messianska bön:

”Vi tackar Dig HERRE vår Gud för Jeshua Messias vår Mästare som genom helighetens Ande blev med kraft bevisad vara Guds Son alltifrån uppståndelsen från de döda, som förstlingen av de insomnade, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Messias uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.”

Den här räkningen av Omern under de femtio dagarna motsvarar vår vandring med den Uppståndne Herren då vi får växa i gemenskapen med honom fram till den fulla mognaden med Andens utgjutande på Pingstdagen. Lukas skrev om detta:

”Han visade sig för dem efter sitt lidande och gav dem många bevis på att han levde, då han under fyrtio dagar lät sig ses av dem och talade med dem om Guds rike. Vid en måltid med apostlarna befallde han dem: ’Lämna inte Jerusalem utan vänta på vad Fadern har utlovat, det som ni har hört av mig. Ty Johannes döpte med vatten, men ni skall om några dagar bli döpta i den helige Ande. …När pingstdagen [den femtionde dagen] hade kommit var de alla samlade. Då kom plötsligt från himlen ett dån.’” (Apg 1:3-5; 2:1-2)

Under dessa femtio dagar mellan Påsk och Pingst mognade lärjungarna i vandringen med Messias. På första dagen i Omern, då uppståndelsen ägde rum var de totalt misslyckade, tvivlande och livrädda, instängda bakom låsta dörrar. Dagarna innan hade de bråkat med varandra om vem av dem som var störst, för att sedan alla bryta sitt ord och överge sin Mästare. Det var ett totalt misslyckande för dem alla. Och ledaren bland dem hade offentligt förnekat sin Mästare tre gånger.

Men steg för steg förvandlades de under de femtio dagarna till att bli en enhetlig skara, frimodiga som unga lejon, redo att träda fram inför hela Israel och offra sina liv för att bära ut evangeliet till jordens yttersta ändar. Jesus hade förklarat för Petrus strax innan han förrådde honom: ”Dit jag går kan du inte följa mig nu, men längre fram skall du följa mig.” (Joh 13:36) Petrus gav till slut också sitt liv för sin Mästare.

Pingstdagen, den femtionde dagen, utgör kulmen och avslutningen på påskfirandet. Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde sabbaten. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt HERREN.” (3 Mos 23:16) Vi vill uppmuntra er alla att räkna Omern varje dag detta år, och tro Gud om en mäktig förvandling som kulminerar i ett andligt genombrott på Pingstdagen! Det står om trons hjältar: ”De var svaga men fick kraft, de blev starka i strid och drev främmande härar på flykten.” (Heb 11:34)

Bli ett ljus för hedningarna

Det är inte svårt att se det som hände på Pingstdagen i Jerusalem, beskrivet i Apostlagärningarna 2, som en uppfyllelse av Psalm 67. Från denna utgjutelse av den Helige Ande så blev Guds väg och hans frälsning känd bland alla folk genom evangeliets förkunnelse.

Gud har kallat Israel att bli ett ljus för hednafolken. Enligt en gammal judisk tradition uppenbarade Gud Psalm 67 först till Moses och sedan till David genom en syn av en glänsande platta av rent guld i form av en sjuarmad ljusstake lik den i Templet. De sju verserna (utöver inledningen) skrevs på de sju armarna på ljusstaken, en vers på varje arm.

Psalm 67 innehåller också 49 hebreiska ord, lika många ord som dagarna i räkningen av Omern fram till den femtionde dagen, dvs Pingstdagen. Inledningsorden till psalmen uttrycker också den extra pondus som är förenad med denna psalm genom att den använder hela fyra olika uppmaningar till lovprisning: ”För sångmästaren, med stränginstrument. En psalm, en sång.”

Ljusstaken är en bild på den Helige Andes kraft och närvaro i våra liv. När Sakarja fick se en ljusstake av guld med sju lampor, sa ängeln till honom: ”’Förstår du inte vad de betyder?’ ‘Nej, min herre’, sade jag. Då sade han till mig: Detta är HERRENS ord till Serubbabel: Inte genom styrka, inte genom kraft, utan genom min Ande, säger HERREN Sebaot.” (Sak 4:5-6)

Menorans sju lampor, som satt i änden på stammen i mitten och i ändarna på de tre armparen, kan vi också se i Jesaja där det står om Messias: ”Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam, en telning från hans rötter skall bära frukt. Över honom skall HERRENS Ande vila, Anden med vishet och förstånd, Anden med råd och styrka, Anden med kunskap och fruktan för HERREN.” (Jes 11:1-2)

Här beskrivs Andens fullhet över Messias, vilket liknar menorans sju lampor. ”HERRENS Ande” är lampan på stammen. ”Anden med vishet och förstånd” är det första armparets två lampor. ”Anden med råd och styrka” är det andra armparets två lampor och slutligen ”Anden med kunskap och fruktan för HERREN” är det tredje armparets två lampor.

Många judar ber också Psalm 67 vid avslutningen av varje sabbat, vilket är den tid då Messias uppstod.  Den sjuarmade ljusstaken beskriver Andens uppståndelsekraft i våra liv. ”Och om hans Ande som uppväckte Jeshua från de döda bor i er, då skall han som uppväckte Messias från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.” (Rom 8:11)

Talet tre upprepas fyra gånger i beskrivningen av menoran i Andra Moseboken 37:17-19. Tre är talet för uppståndelse. Likaså står det att skålarna skulle formas som mandelblommor: tre skålar, formade som mandelblommor, vardera bestående av en knopp och en blomma”. Mandelblommorna symboliserar också liv och uppståndelse. Arons stav grönskade inför HERRENS ansikte med utslagna mandelblommor. De andra stavarna hade inget liv. (4 Mos 17:8)

Vi behöver be om mer av Andens uppenbarelse och uppståndelsekraft i våra liv under räkningen av Omern, precis som Paulus bad!

Jag ber att vår Herre Jeshua Messias Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam. Med denna kraft verkade han i Messias, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande.” (Ef 1:17-21)

Vi uppmuntrar er alla att ta tid varje dag under de återstående femtio dagarna fram till Pingst att räkna Omern. Så här kan du praktisera detta:

  • Samlas som familj eller enskilt och räkna Omern varje kväll inför HERREN genom att högläsa välsignelserna och Psalm 67 (se ovan)!
  • Tacka Gud för förstlingen, Omern, Messias uppståndelse från de döda och att alla som tror på honom har del i den uppståndelsen!

“Men nu har Messias verkligen uppstått från de döda, som förstlingen [Omern] av de insomnade.” (1 Kor 15:20)

“Vi vet att Messiass är uppväckt från de döda och aldrig mer dör. Döden har ingen makt över honom längre. Hans död var en död från synden en gång för alla, men hans liv är ett liv för Gud. Så ska också ni se på er själva: ni är döda från synden och lever för Gud i Messias Jeshua.” (Rom 6:9-11)

  • Ta extra tid för gemenskap med Messias under dessa femtio dagar för att lyssna till honom!

“Han visade sig för dem efter sitt lidande och gav dem många bevis på att han levde, när han under fyrtio dagar lät dem se honom och talade med dem om Guds rike.” (Apg 1:3)

“Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig. Den som segrar ska jag låta sitta hos mig på min tron, liksom jag själv har segrat och sitter hos min Far på hans tron.” (Upp 3:20-21)

  • Be att Gud välsignar dig och låter sitt ansikte lysa över dig så att Guds väg bli känd på jorden med början i Jerusalem!

Må Gud vara oss nådig och välsigna oss. Må han låta sitt ansikte lysa över oss, sela, så att man på jorden lär känna din väg, bland alla hednafolk din frälsning. (Ps 67:2-3)

“För undervisning ska gå ut från Sion, Herrens ord från Jerusalem.” (Jes 2:3)

  • Ropa till Gud om ett mäktigt andligt genombrott i ditt eget liv och i alla som tror på Messias, speciellt i Jerusalem!

“Och jag ska sända över er vad min Far har lovat. Men ni ska stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden.” (Luk 24:49)

“Alla dessa höll enigt ut i bön.” (Apg 1:14)

  • Be om vishetens och uppenbarelsens Ande till att få en rätt kunskap om Messias!

“Jag ber att vår Herre Jeshua Messias Gud, härlighetens Fader, skall ge er vishetens och uppenbarelsens Ande, så att ni får en rätt kunskap om honom. Jag ber att era hjärtan skall upplysas, så att ni förstår vilket hopp han har kallat er till och hur rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och hur oerhört stor hans makt är i oss som tror, därför att hans väldiga kraft är verksam. Med denna kraft verkade han i Messias, när han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i himlen, över alla furstar och väldigheter, makter och herradömen, ja, över alla namn som kan nämnas inte bara i denna tidsålder utan också i den kommande.” (Ef 1:17-21)

  • Tacka Gud i förväg i tro på ett mäktigt andlig genombrott detta år så att troende på Messias kan bli ett ljus för hednafolken, speciellt utifrån Jerusalem!

Jorden ger sin gröda, och Gud, vår Gud, välsignar oss. Må Gud välsigna oss och må alla jordens ändar frukta honom. (Ps 67:7-8)

“Och om Anden från honom som uppväckte Jeshua från de döda bor i er, då ska han som uppväckte Messias från de döda också göra era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er. Vi har alltså skyldigheter, bröder, men inte mot vår köttsliga natur så att vi ska leva efter köttet. Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar kommer ni att leva.” (Rom 8:11-13)

Gud välsigne dig som väktare på Jerusalems murar!

Lars and Harriet Enarson

Johannes Enarson

Johannes Enarson är gift med Sofia. Tillsammans jobbar de i heltidstjänst för Guds rike. Johannes kommer från en kristen karismatisk bakgrund – uppväxt i Sverige, USA och Israel – och har rest i många olika kristna samt judiska sammanhang. Han är inte jude, men följer judarnas Konung. Han älskar bibelstudier, att spela musik, tillbedjan och grafisk formgivning. Han är författare till bl.a. en messiansk bönebok och medförfattare till en grundkurs om den kristna trons judiska rötter.