HERREN talade till Mose. Han sade: Säg till Israels barn: I sjunde månaden, på första dagen i månaden, skall ni hålla sabbatsvila, en minneshögtid med basunklang, en helig sammankomst. Inget arbete skall ni då utföra, och ni skall offra eldsoffer åt HERREN. Och HERREN talade till Mose. Han sade: Men på tionde dagen i samma sjunde månad är försoningsdagen. Då skall ni hålla en helig sammankomst, och ni skall fasta och offra eldsoffer åt HERREN. På den dagen skall ni inte utföra något arbete, ty det är en försoningsdag, då försoning bringas för er inför HERREN, er Gud. Var och en som inte fastar på denna dag skall utrotas ur sin släkt. Och var och en som utför något arbete på just den dagen skall jag utrota ur hans folk. Inget arbete skall ni utföra. Detta skall vara en evig stadga för er från släkte till släkte, var ni än bor. En vilosabbat skall den vara för er, och ni skall då fasta. På kvällen den nionde dagen i månaden skall ni hålla denna sabbatsvila, från kväll till kväll.3 Mos. 23:26-32

Från och med en timme före solnedgången på den 9:e dagen i den 7:e månaden på den bibliska kalendern, tills åtminstone två stjärnor syns på himlen följande kväll, infaller försoningsdagen på HERRENs kalender. Detta är den heligaste dagen på hela året. Varje år under denna tid förväntas vi utifrån bibeln att förneka oss själva och avstå från mat och dryck under tjugofem timmar. Tiden tillbringas i bön och omvändelse.

Försoningsdagen, som på hebreiska kallas Jom Kippur, är en av HERRENS högtider. Om du har blivit hans älskade barn genom tro på hans Son, är denna Högtid, eller snarare denna fasta, till för dig. Kom ihåg att Yeshua inte sa, ”Om ni fastar…” utan ”När ni fastar…”. Jom Kippur är en sådan dag.

Kyrkan har införlivat ändrade varianter av tre av Herrens vårhögtider eftersom de uppfylldes när Yeshua kom första gången. Men kyrkan har hoppat över de högtider som ännu inte fått sin uppfyllelse. Paulus skrev inte i Kolosserbrevet 2:17 om högtiderna som det exempelvis står i Folkbibeln ”Allt detta är bara en skugga av det som skulle komma,”. Ordet “bara” är tillagt av översättarna och verbet står i futurum. Paulus skrev ”Allt detta är en skugga av det som skall komma” vilket visar att allt ännu inte blivit uppfyllt. Högtiderna är mycket viktiga eftersom de innehåller undervisning för oss idag om ”det som skall komma”.

Jom kippur – När den slutgiltiga reningen har utförts

Jom Kippur representerar den dag då jorden har renats från all synd och orenhet genom elden från Guds straffdomar. Yeshua kommer att återvända på Trumpethögtiden, då han börjar döma världen med rättfärdighet. De tio nästföljande dagarna fram till Försoningsdagen, vilka kallas för de Högheliga Dagarna eller Dagar av Bävan, representerar den tid då jorden kommer att renas med eld. ”Men de himlar och den jord som nu finns har i kraft av samma ord blivit sparade åt eld och förvaras till den dag då de ogudaktiga skall dömas och bli fördömda.” (2 Petr. 3:7)”… Den dagen kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva. Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön. Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld.” (1 Kor. 3:13-15) Messias kommer tillbaka”i flammande eld och straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Yeshuas evangelium.” (2 Tess. 1:8)

På Jom Kippur, som markerar slutpunkten på denna period av domar, kommer Yeshua att göra sitt fysiska intåg i Jerusalem för att välsigna sitt folk med frälsning. “Ty jag säger er [Jerusalem]: Härefter skall ni inte att se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.” (Matt 23:39) “På den dagen skall han stå med sina fötter på Oljeberget, mitt emot Jerusalem, österut. Och Oljeberget skall delas mitt itu, från öster till väster.” (Sak 14:4) Sakarja 3:9 utlovar, ”Och jag skall utplåna detta lands missgärning på en enda dag.” Fem dagar därefter när succan (lövhyddan) är färdig, kommer han att börja regera från Jerusalem vid Lövhyddohögtiden.

Jeshua uppfyllde den första delen av Försoningsdagen när han kom första gången och han bar sitt eget blod in i det allra Heligaste i himlen för att bringa försoning för oss. Ritualerna på Försoningsdagen avslutas med att översteprästen kommer ut från det allra Heligaste i templet för att välsigna folket. Detta kommer att uppfyllas vid tiden för Yeshuas fysiska, synliga återkomst till Jerusalem på försoningsdagen. ”så blev Messias offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.” (Heb. 9:28)

Att fira försoningsdagen i vår tid

HERREN har bett oss att uppmärksamma Försoningsdagen som en del av förberedelserna för ”det som skall komma” (Kol. 2:17) vid Yeshuas återkomst. Paulus skrev till Timoteus, ”och du känner från barndomen de heliga Skrifterna som kan göra dig vis, så att du blir frälst genom tron i Kristus Jesus.” (2 Tim. 3:15) Vi behöver Skriftens visdom för att klara oss i dessa sista dagar. ”Att frukta HERREN är början till kunskap, men vishet och förmaning föraktas av dåren.” (Ord. 1:7) Den viktiga undervisning som vi alla måste ta till våra hjärtan under fasta, omvändelse och bön på Försoningsdagen, sammanfattas i 2 Petrus 3:11-15,

Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst – den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte. Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom.2 Petrus 3:11-15

Jom Kippur tillbringas i fasta inför Herren då man under 25 timmar varken äter eller dricker någonting. Det är ett dygn då vi förbereder oss för Messias ankomst genom att ropa till Gud som David gjorde: “Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen.” (Ps 139:23-24)

På Försoningsdagen bör vi påminna oss de allvarliga orden av aposteln Petrus:

Ty tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad skall då slutet bli för dem som inte lyder Guds evangelium? Och om den rättfärdige med knapp nöd blir frälst, vad blir det då av den ogudaktige och syndaren?1 Pet 4:17-18

Om vi på allvar tar till oss lärdomarna från Försoningsdagen kommer vi på Lammest stora bröllopsmältid, som symboliseras av Lövhyddofesten som börjar fem dagar senare, att få vara en del av den förhärligade Bruden.

Sedan hörde jag liksom en mäktig röst från en stor skara i himlen säga: ‘Halleluja! Frälsningen och äran och makten tillhör vår Gud, ty sanna och rättfärdiga är hans domar. Han har dömt den stora skökan som fördärvade jorden med sin otukt, och han har utkrävt hämnd på henne för sina tjänares blod.’ Än en gång sade de: ‘Halleluja!’ Och röken från henne stiger upp i evigheternas evigheter. Och de tjugofyra äldste och de fyra väsendena föll ner och tillbad Gud som sitter på tronen. De sade: ‘Amen. Halleluja!’ Och från tronen kom det en röst som sade: ‘Prisa vår Gud, alla hans tjänare, ni som fruktar honom, både små och stora.’ Och jag hörde liksom rösten från en stor skara, lik bruset av stora vatten och dånet av kraftig åska, och de sade: ‘Halleluja! Herren vår Gud, den Allsmäktige, har blivit konung. Låt oss vara glada och jubla och ge honom äran. Ty Lammets bröllop har kommit, och hans brud har gjort sig redo. Åt henne har givits att klä sig i skinande, rent linnetyg.’ Linnetyget är de heligas rättfärdighet. Och ängeln sade till mig: ‘Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid.’ Och han tillade: ‘Dessa Guds ord är sanna.’ Upp 19:1-9

Det är i förberedelse inför denna fantastiska händelse som vi fastar på Försoningsdagen. Vi måste gå igenom Jom Kippur först innan vi kan ta del av den avslutande Festen. Inför avslutningen av denna tidsålder kommer lärdomarna från Försoningsdagen att bli mer och mer betydelsefulla.

Jom Kippur är också en dag då vi ber för Israels slutfrälsning då Jerusalem kommer att välkomna sin Messias.