Ljushögtiden

Hannuka

En högtid om mirakler och trofasthet mot Guds Ord!

”Ty jag skall spänna Juda som min båge och lägga Efraim som pil på den, jag skall väcka upp dina söner, du Sion, mot dina söner, du Javan, och göra dig lik en hjältes svärd.” (Sak 9:13)

Hannuka, Ljushögtiden, varar i åtta dagar med början den 25 Kislev på den Bibliska kalendern. Vanligtvis infaller detta i december eller slutet av november. Hannuka är ett hebreiskt ord som betyder ”invigning”. Denna högtid firas till åminnelse av templets återinvigning till Gud, efter den lilla Maccabeer-arméns mirakulösa seger över den grekiske härskaren Antiochus Epiphanes mäktiga styrkor. Antiochus Epiphanes är en av de främsta förebilderna till antikrist i Bibeln, se Matt 24:15.

Antiochus förbjöd vid dödsstraff omskärelse, Sabbatsfirande, Torah-studier etc., i avsikten att tillintetgöra det judiska folket innan Messias skulle födas. Grekisk kultur infördes i Jerusalem och templet vanhelgades. Antiochus slaktade en gris på Guds altare, och stänkte blodet från grisen inne i det Allra Heligaste.

En far och hans fem söner beslöt sig för att gå emot de ogudaktiga påbuden och lyda Guds Ord mer än människor. De vägrade att äta griskött och dtta utlöste ett uppror som slutligen kastade ut Antiochus och alla hans styrkor ur Israel. Utan denna seger kunde inte Messias födas.

Galaterbrevet 4:4 säger, ”Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son, född av kvinna och ställd under lagen.” Templets återinvigning genom Mackabeerna var nödvändig för att Jeshua skulle kunna bäras fram inför Herren, ”såsom det var föreskrivet i Mose lag”. (Luk 2:23) Haggai hade profeterat om detta när han förklarade, ”Den kommande härligheten hos detta hus skall bli större än den förra, säger HERREN Sebaot.” (Hag 2:10) När den gamle rättfärdige mannen Simeon säg barnet bäras in i Templet utbrast han: ”mina ögon har sett din frälsning, …ett ljus som skall uppenbaras för hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel.” (Luk 2:30,32)

Om den syriske kungen Antokius Epifanes hade lyckats med att utplåna det judiska folkets lydnad mot Toran när han förorenade templet och förbjöd judarna att hålla sabbaten och omskära sina barn så skulle Josef och Maria varit hedningar. Messias kunde inte ha fötts och Haggais profetia om den större härligheten i det andra templet kunde aldrig ha fullbordats!

Hannuka är en högtid med stor profetisk betydelse också för oss idag eftersom den slutliga andliga striden kommer att stå mellan Sions söner och Greklands söner. Jeshua ska även komma tillbaka ”Som det är skrivet i Herrens lag!” Om antikrist, ”den laglöse”, och hans styrkor lyckas utplåna det judiska folket och Herrens lag kan inte Messias komma tillbaka! Herren kallar oss att be för det judiska folket och för fred åt Jerusalem. ”Jubla i glädje över Jakob, höj fröjderop över honom som är den främste bland folken. Brist ut i lovsång och säg: ”Fräls, HERRE, ditt folk, de som finns kvar av Israel.'” (Jer 31:7)

Hannuka handlar om mirakler och seger för Guds Ord över alla antikristliga makter och det behöver vi fira idag mer än någonsin.

Jeshua och Hannuka

I Johannes evangelium ser vi att Jeshua firade Hannuka i templet i Jerusalem. Under Hannuka säger det judiska folket, ”Ett stort mirakel skedde där” (eller ”här” om de bor i Israel). Därför är det ingen tillfällighet att Jeshua, under denna högtid speciellt hänvisade till de mirakulösa gärningar han gjorde som tecken på att han är Israels Messias.

”Nu inföll tempelinvigningens högtid i Jerusalem. Det var vinter och Jesus gick omkring i Salomos pelarhall i templet. Då samlades judarna omkring honom och frågade: ’Hur länge vill du hålla oss i ovisshet? Om du är Messias, så säg det öppet till oss!’ Jesus svarade: ’Jag har sagt er det, och ni tror det inte. Gärningarna som jag gör i min Faders namn vittnar om mig.'” (Joh 10:22-25)

Precis som Lövhyddofesten, då det första templet invigdes under Salomo, varar Hannuka åtta dagar och börjar alltid den 25:e dagen i den nionde månaden på den bibliska kalendern. (Eftersom det inte hade varit möjligt att fira Lövhyddofesten det året var Hannuka faktiskt ett försenat firande av Lövhyddofesten, se även 4 Mos 9:9-11.)

Hannuka infaller vanligtvis i december och eftersom jul firas den 25 december finns det kronologiska likheter. Andligt sett representerar de dock två helt olika världar. Den ena kommer från Bibeln, och den andra från hedendomens och avgudadyrkans värld och de Apostoliska Skrifterna (NT) befaller oss att undfly två ting, omoral och avgudadyrkan, se 1 Kor 6:18; 10:14.

Runt tiden för Jeshuas födelse, förekom enorma festligheter över hela det Romerska imperiet varje år den 25 december. Enligt historikerna firades detta för att hedra födelsen av världens ”Herre och Frälsare”, ”Fredsfursten”: Kejsar Augustus, en man som även dyrkades som gudomlig. Det var en fest med överflöd, ett överdåd av mat och dryck och man gav varandra gåvor.

De fattiga fick ta emot välgörenhetsgåvor från de rika, så att dessa kunde få njuta av festmat åtminstone en gång om året, då alla festade överdådigt. Festligheterna bredde ut sig på alla offentliga platser med allmän underhållning av sång, dans, teater och idrottstävlingar. De lokala politiska och religiösa ledarna ledde och utförde olika ritualer och ceremonier. Det var en utdragen festival då försäljningen av varor och tjänster blomstrade såsom under ingen annan tid på året, och det stärkte känslan av enighet i samhället medan man ärade Frälsaren: den store Kejsaren!

När Jeshua föddes, var Romerska imperiet på höjdpunkten av sin glans. Förutom i den lilla regionen Judeen, fanns det inget uppror eller krig någonstans och därför hade många av de romerska legionerna avvecklats. Freden hade kommit. Kejsar Augustus hade utfärdat ett påbud samma år om att en folkräkning skulle genomföras i hela den romerska världen, vilket betyder att han nu tagit fullständig kontroll över riket. Samma år genomförde även Augustus en omröstning bland alla romerska ämbetsmän om huruvida man skulle tilldela honom titeln ”Pater Patriae” ”Landsfadern” i samband med hans 25:års jubileum påföljande år, vilket även var Roms 750:års jubileum. Herodes hade byggt ett tempel i Cesarea Filippi för tillbedjan av Kejsar Augustus som gud.

Kejsar Augustus själv föddes troligen inte den 25 december. Men eftersom han tillbads som gudomlig firades hans födelse, liksom alla de andra kejsarnas, den 25 december, dagen som motsvarar solguden Solus Invictus, födelse.

När Ordet blev kött

Bibeln säger inte direkt när Jeshua föddes, men vi kan av flera orsaker säga säkert att det inte var den 25 december. Traditionen att fira hans födelse denna dag, införlivades inte i kyrkan förrän flera hundra år senare. Medan Jeshuas själva födelse var en helt vanlig mänsklig födelse, var emellertid hans befruktning en övernaturlig händelse som bevisar att han i sanning är Guds Son. När ängeln Gabriel besökte Miriam (Maria) i Nazaret sa han till henne,

”’Frukta inte, Miriam. Du har funnit nåd hos Gud. Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jeshua. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.’

”Miriam sade till ängeln: ’Hur skall detta kunna ske? Ingen man har rört mig’. Ängeln svarade henne: ’Den helige Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall också barnet kallas heligt och Guds Son.’ (Luk 1:30-35) Kom ihåg bakgrunden av alla festligheterna då man firade Kejsar Augustus som gud, när Gabriel talade dessa ord till denna enkla, gudfruktiga flicka från Nazaret!

Med hjälp av Skriften, den astronomiska vetenskapen och moderna datorer, kan man ganska säkert säga att Jeshua föddes under Basunhögtiden den 11 September, år 3 e.Kr. (Se artikeln ”När föddes Messias?” på www.thewatchman.org) Eftersom hans andra tillkomst kommer att ske under Basunhögtiden är det logiskt att Messias första ankomst också skedde på samma dag. Basunhögtiden är också den dag när enligt judisk tradition den förste Adam, ”som är en förebild till den som skulle komma” (Rom 5:14), skapades och blev till.

Här följer ett intressant faktum; Om Miriam födde Jeshua under Basunhögtiden, skedde Jeshuas befruktning 38 veckor tidigare under Hannukahögtiden, Ljushögtiden. Det var då som det stora miraklet ägde rum när den Helige Ande kom över Miriam och ”Ordet blev kött och tog sin boning ibland oss.” (Joh 1:14) Det slutgiltiga templet, Jeshuas fysiska kropp, invigdes för den Eviges härlighet. ”Jesus svarade: ’Bryt ner detta tempel, så skall jag resa upp det på tre dagar.’ Judarna sade: ’I fyrtiosex år har man byggt på detta tempel, och du skall resa upp det på tre dagar!’ Men det tempel han talade om var hans kropp.” (Joh 2:19-21)

Jeshua föddes som människa och dog som människa, men Hans avelse och Hans återuppståndelse är beviset på att Han är Messias, Guds Son. (Luk. 1:35 och Rom 1:4)  Hannuka, som börjar den 25:e i den tionde månaden på Guds kalender, är den Högtid då vi bibliskt kan fira alla miraklers mirakel, när Ordet blev kött och himlen invaderade jorden. ”I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.” (Joh 1:4-5) Detta liv började inte vid hans födelse, utan vid befruktningen.

Ett bibliskt firande

Frågan är om verkligen alla hedniska traditioner som idag ingår julfirandet verkligen ärar Jeshua som Israels Messias. Är det här rätt sätt att hedra hans första ankomst? Om det judiska folket missade Messias första gången när han kom som snickarsonen, kommer många i församlingen att missa honom när han kommer för andra gången till Jerusalem, som judarnas kung?

Detta år är ett utmärkt tillfälle att börja iaktta mer bibliska traditioner under denna tid på året. Köp en Hannukaljusstake. Läs om Hannuka och berätta för din familj om denna bibliska högtid! Bibeln har faktiskt en hel del att säga om Hannuka.

Hannuka är en högtid till åminnelse av Guds Ords seger över avfallets krafter, världslighet och hedendom. Ett av de underbara bibelställen som handlar om Hannuka är Sakarja 9:11-17,

”När det gäller dig skall jag för ditt förbundsblods skull befria dina fångar från hålan där inget vatten finns. Vänd åter till ert fäste, ni fångar som har ett hopp. Ja, i dag förkunnar jag för er att jag skall ge er dubbelt igen. Ty jag skall spänna Juda som min båge och lägga Efraim som pil på den, jag skall väcka upp dina söner, du Sion, mot dina söner, du Javan, och göra dig lik en hjältes svärd.  Ja, HERREN skall uppenbara sig över dem och som en blixt skall hans pil fara ut. Herren, HERREN skall blåsa i hornet, och med söderns stormar skall han dra fram. HERREN Sebaot skall beskydda dem. De skall sluka sina fiender och trampa slungstenarna under fötterna. De skall dricka och föra oväsen som av vin. De skall fyllas som en offerskål, som altarets hörn. HERREN, deras Gud, skall frälsa dem på den dagen, ty de är hans hjord, hans folk. De är ädelstenar i en krona, strålande över hans land. Hur stor är inte hans godhet, hur stor är inte hans skönhet! Unga män skall blomstra av brödsäd och unga kvinnor av vin.”

Här är ett annat skriftställe som handlar om Hannuka,

”Dem som har kränkt förbundet skall han [anti-messias] med smickrande ord locka till avfall, men de av folket som känner sin Gud skall stå fasta och hålla ut.” (Dan 11:32-33)

Hannuka är Ljusens och Miraklernas Högtid och firandet av Guds Ords seger över alla hedniska och anti-messianska krafter. Låt oss tända ljusen och fira Messias ankomst på ett bibliskt sätt!

Hannuka är en högtid då man firar minnet av templets återinvigning, när den enda invigda oljeflaskan som fanns kvar till ljusstaken i templet genom ett under räckte i åtta dagar i stället för en. Vi behöver be om ett återupprättat, återinvigt tempel som Messias kan vända tillbaka till.

”Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan medborgare tillsammans med de heliga och tillhör Guds familj. Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv. Genom honom fogas hela byggnaden samman och växer upp till ett heligt tempel i Herren. I honom blir också ni uppbyggda till en Guds boning genom Anden.” (Ef 2:19-22)