‘Men på femtonde dagen i sjunde månaden, när ni inbärgat landets skörd, skall ni fira HERRENS högtid i sju dagar. På första dagen är sabbatsvila, och på åttonde dagen är också sabbatsvila. På första dagen skall ni ta frukt av era vackraste träd, kvistar av palmer och grenar av lummiga träd och av pilträd, och ni skall glädja er i sju dagar inför HERRENS, er Guds, ansikte. Ni skall fira denna högtid som en HERRENS högtid sju dagar om året. Detta skall vara en evig stadga för er från släkte till släkte. I sjunde månaden skall ni fira den. Då skall ni bo i lövhyddor i sju dagar. Alla de som är födda i Israel skall bo i lövhyddor, för att era efterkommande skall veta att jag lät Israels barn bo i lövhyddor när jag förde dem ut ur Egyptens land. Jag är HERREN, er Gud. Och Mose talade till Israels barn om HERRENS högtider.3 Mos. 23:39-44

Lövhyddohögtiden är den sista och största av HERRENS Högtider. Högtiderna utgör en profetisk beskrivning av Messias frälsargärning från döden på korsets trä under påsken, utgjutandet av Anden på Pingsten, återkomsten under Basunhögtiden och slutligen intagandet av sin fader Davids tron i Jerusalem under Lövhyddohögtiden för att upprätta Guds rike.

Det finns olika hebreiska ord som används om HERRENS Högtider. De är:

  1. moed,’ som betyder möte, fastställd tidpunkt, period eller sammankomst. Det här är en av de viktigaste begreppen i hela Bibeln och kommer att attackeras av antikrist, se Gal. 4:2,4, Apg 17:31 och Dan 7:25
  2. miqra,’ som betyder sammankomst eller repetition och,
  3. chag,’ som betyder högtid, att röra sig i cirkel, fira, fröjdas

HERRENS Högtider är heliga sammankomster vid fastställda tidpunkter, då vi repeterar och firar Guds frälsning genom Messias, både vad Han gjort och vad han kommer att göra. De är alla viktiga repetitioner inför den stora Högtiden i Guds rike då “Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.” (Matt 8:11)

Under Lövhyddohögtiden, den avslutande Högtiden, är huvudtemat att bo i ett tillfällig “lövhydda”, på hebreiska succa, och att fröjdas inför HERREN under sju dagar. Lövhyddohögtiden, på hebreiska Succot, handlar om Messias tusenårsrike. Under denna Högtid kan vi redan nu

  1. fira att vi är pilgrimer i denna värld genom att bo i en tillfällig “hydda”, vår destination är Guds rike
  2. i tro och med stor glädje fira det slutliga genombrottet för Guds rike på jorden utifrån Jerusalem
  3. prisa och tacka Gud för hans försörjning, beskydd och ledning under resan genom detta liv, såväl i nuet, i det förgångna och i framtiden.
  4. i förväg fira insamlandet av den världsvida skörden.
  5. i förväg fira vår tros fulla mognad och slutet på vår tro, Ef. 4:13
  6. fröjda oss över Andens fullhet genom tron på Jeshua, Joh. 7:37-39.
  7. fröjda oss över att Jeshua är världens ljus och att hans härlighet bor i oss, Kol 1:27.

Det är mycket intressant att ortodoxa judar anser att den här glädjen är ett uttryck för andlig krigföring. Det finns förmodligen inget, som gör djävulen så vred, som när vi i tro fröjdar oss inför vår Skapare, såsom det så väl uttrycks i Psaltaren 149.

‘Halleluja! Sjung till HERREN en ny sång, hans lov i de frommas församling. Israel skall glädja sig över sin skapare, Sions barn jubla över sin konung. De skall prisa hans namn under dans, till puka och harpa skall de lovsjunga honom. Ty HERREN gläds över sitt folk, han smyckar de ödmjuka med frälsning. De fromma skall jubla i härlighet och sjunga av glädje på sin bädd.’ ‘Guds lov skall vara i deras mun och ett tveeggat svärd i deras hand, för att hämnas på hednafolken och straffa folken, för att binda deras kungar med kedjor och deras stormän med järnbojor, för att verkställa det domslut som är nedtecknat. Det är en ära för alla hans fromma. Halleluja!’Psalm 149

Messias återkomst

Paulus skrev i 1:a Tess. 1:9-10, “…ni omvände er till Gud, bort från avgudarna, för att tjäna den levande och sanne Guden och vänta på hans Son från himlen.” Detta är Lövhyddohögtidens sanna budskap. Det är en årlig påminnelse om att vi bara lever under tillfälliga omständigheter i denna värld. Vi är pilgrimer och väntar, som Abraham, på Messias återkomst och vårt varaktiga hem. I tron levde han som främling i det utlovade landet. Han bodde i tält tillsammans med Isak och Jakob, som var medarvingar till samma löfte. Ty han väntade på staden med de fasta grundvalarna, den som Gud har format och skapat.” (Hebr. 11:9-10)

Suckot är inte en högtid om själva ankomsten av Messias, utan en högtid där man firar att Han har kommit tillbaka och börjat regera från Jerusalem. Basunhögtiden handlar om Herrens återkomst och uppryckandet. Försoningsdagen markerar slutet på utgjutelsen av Guds vrede över de ogudaktiga, vilken börjar när Jeshua återkommer, som det beskrivs i 2:a Tessalonikerbrevet 1:4-7,

Därför berömmer vi oss i Guds församlingar av er, av er uthållighet och er tro under alla de förföljelser och lidanden som ni får utstå [vedermödan]. Allt detta är ett bevis på Guds rättvisa dom, att ni skall anses värdiga Guds rike som ni lider för. Gud är rättfärdig: han vedergäller dem med lidande som plågat er och ger åt er som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld [uppryckandet].2:a Tessalonikerbrevet 1:4-7

Vedermödan utgör Satans vrede och förföljelse av de heliga. Guds vrede består av Hans domar över de ogudaktiga. Vi kommer inte att slippa Satans vrede. Dessa prövningar och lidanden är till för att vi ska “anses värdiga Guds rike”, se också Apg 14:22. Men om vi är trofasta och förberedda på Herrens återkomst, kommer vi att förvandlas och ryckas upp i luften för att möta Honom och undgå Guds vrede. “De sade till bergen och klipporna: “Fall över oss och göm oss för hans ansikte som sitter på tronen och för Lammets vrede. Ty deras vredes stora dag har kommit, och vem kan då bestå?’” (Upp. 6:16-17)

Under den tid som Gud utgjuter av sin vrede är det fortfarande möjligt att omvända sig, men när Jeshua fysiskt har trätt in i Jerusalem och hela Israel blivit frälst (Försoningsdagen), stängs böckerna som Gud skriver i och ingen mer omvändelse blir möjlig. Fem dagar senare börjar Suckot i Jerusalem. Guds rike har då kommit och det stora firande påbörjas. Halleluja!

Precis som Herren kommer tillbaka under Basunhögtiden, tror vi att han också kom första gången under Basunhögtiden. Han föddes exakt 38 veckor efter bebådelsen under Chanucka (se artikeln “När föddes Messias?”). Tiden från befruktning till födsel är 38 veckor. På Suckot firar man att Messias har anlänt för att ta sin boning (slå upp sitt tabernakel) hos oss. Låt oss fira denna stora Högtid!

Ett vittnesbörd av en f d muslim

Vi vill ta med ett mycket intressant vittnesbörd om Lödhyddohögtiden, från en före detta muslim och som kommit till tro på Jeshua. Han heter Simon Altaf. Vi tror att nästa stora väckelse kommer att äga rum i muslimvärlden och vi behöver be för denna enorma skörd. Han är författare till boken “Islam, Peace or Beast” och han har talat i radio/TV, där han betonat den farliga utvecklingen i västerländsk kristenhet i Storbritannien och andra europeiska länder, där man tillåter Islam att florera. Altaf är ett exampel på den kommande skörden i muslimvärlden, där dessa f.d. muslimer inte kommer att hata Israel. Här följer en del av hans vittnesbörd:

Allt från det att jag blev kallad ut ur islam och tog emot Jeshua som min Messias och frälsare, var min näst viktigaste fråga: ska jag fira jul eller inte? Den första [frågan] handlade om vilken församling jag skulle gå till. Jag kom till tro 17:e september 1998 och julen var inte allt för avlägsen. Att hitta en bra gemenskap var ett behov av yttersta vikt för min andliga tillväxt. Jag bad till Herren Jesus (Jeshua Ha-Mashiach) att Han skulle uppenbara sanningen för mig om vad jag borde göra.

“Till min stora gädje så uppenbarade Herren inte bara svaret på den frågan, utan också på många andra frågor jag hade. Först av allt ledde Han mig genom Sin egen hand till en messiansk, bibeltroende församling. En person som jag aldrig träffat tog kontakt med mig och ville äta lunch tillsammans med mig, vilket jag accepterade, varvid han visade mig vilken församling jag skulle gå till. Den blev mitt andliga hem med många troende. Församlingen samlas omkring 60 km bort från min hemstad i Golders Green, London där det är smockfullt med judar. Det här blev min första erfarenhet av att se så många judar i ett enda område bära Yarmulkes (kippa), svarta hattar och liknande. Är det inte märkligt att detta var svaret på den första frågan jag hade efter min frälsning?

“Min andra fråga hade en hel del konsekvenser med sej. Jag vet inte egentligen varför jag kände för att ställa den frågan, men jag kände på något vis inom mig att det var något som inte var riktigt rätt med julen. Men som en baby i tron på Jeshua kunde jag inte riktigt placera vad som var fel. Som muslim hade jag vänner som brukade skicka julkort och på samma sätt gav jag dem julkort, men för att vara ärlig förstod jag aldrig vad som var meningen med det, eftersom mina vänner bara följde en tradition. Jag såg inte julen som något annat än ett tillfälle till att dricka mig full och ha kul och se på film, det var det mina vänner gjorde och jag såg att detta var helt förhärskande i den västerländska kulturen.

“Det svar Herren gav mig var desto mer chockande: Jag fick veta att julen var inget för mig. Julen är en hedniskt högtid i kristen förpackning som romerskt kristna hittade på under 300-talet. Den var en del av kyrkans strävan att införa ersättningsteologin och fjärma sej från judarna.

“När jag tittade på frågan om julen, kom en intressant parallell till mig: i Islam gjorde man Hajj (pilgrimsfärd) till Mecka långt innan Muhammed ens utropades som profet. Han införlivade emellertid detta bruk i Islam, fast den uppenbart inte hade något att göra med monoteism, p g a att Mecka hade 360 avgudar och en hednisk helgedom. Muhammed var tvungen att få med sej den mäktiga Quraish-stammen in i sin nyfunna tro. Att införliva Hajjen var alltså Muhammeds politiska försök att få hedningarna att ”köpa” Islam, vilket han också lyckades med. Samma sak hände med julen inom kristendomen. Den var från början en högtid vid vintersolståndet, vilken de hedniska romarna firade och som inte hade någonting att göra med födseln av Jesus Kristus. Det var istället en sed som man svepte in kristendomen i för att behaga den romerska hierarkin och få denna att acceptera kristendomen. Detta lyckades också, precis som man lyckades med samma sak inom Islam genom att använda sej av Hajj. Julfirandet har bidragit till 1600 år av antisemitism, judisk förföljelse och hat inom kyrkan.

“En vän ringde mig häromdagen för att fråga mej vad jag hade för mig under jul. Jag svarade i förbigående att jag inte firade jul, varpå han skarpt undrade: “Men det är ju Kristi födelsedag, den kan du väl inte låta bli att fira?” Detta ledde till att en storm av frågor om jag verkligen var troende eller ej.

“Jag kunde inte tro vad jag hörde. En evangelisk kristen hade ifrågasatt min frälsning på basis av julen, bara för att jag sade att julen inte är biblisk! Jag har inte varit med om något löjligare.

“Jag fortsatte med att förklara för min vän att jag lämnat Islams hedniska religion efter att ha funnit sanningen om Jesus Kristus, Israels Messias Jeshua – hur skulle det då vara möjligt för mig att införliva en annan hednisk fest, nämligen julen? Jag frågade honom om jag inte skulle vara en hycklare om jag sa till muslimerna att de tillber en falsk gud med falska seder om jag själv gjorde samma sak? Jag förklarade vidare att det inte finns nämnt något i Bibeln om julen och att det här var en frågeställning som Herren tog i tu med när jag blev frälst. Den verkliga symbolen för Jesus, Jeshua Messias ankomst, är Lövhyddohögtiden. Herren vill att vi ska fira Hans högtider – inte hedniska högtider. Vi ska iaktta de högtider som Herren har utsett till att uppenbara både det förgångna och det framtida i Herrens försoningsverk för oss. (slut citat)

Vi lever sannerligen i en tid av återupprättelse, då den Helige Ande över hela världen uppenbarar sanningen för människor som har ett öppet öra. Ja, Lövhyddofesten borde vara den stora högtiden varje år för att fira Jeshua, Jesus, enligt löftet från angeln Gabriel till Mirjam (Maria)

Frukta inte, Maria. Du har funnit nåd hos Gud. Se, du skall bli havande och föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus. Han skall bli stor och kallas den Högstes Son, och Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron. Han skall vara konung över Jakobs hus för evigt, och hans rike skall aldrig få något slut.Luk 1:30-33

Låt oss helga oss i sanningen och bli renade genom Guds ord från människogjorda traditioner så att vi kan vara redo för Lammets bröllopsmåltid. Gud gör ett snabbt verk i dessa dagar!

Herrens högtider är Guds heliga tider. Ett ovröderligt arv gick om intet när kyrkan under det andra århundradet började bryta banden till det judiska folket och till slut gjorde sej av med Herrens högtider. Det tog dock århundraden innan de helt försvann. Den viktigaset orsaken till Johannes Chrysostymos ökända predikningar mot judarna i slutet av trehundratalet var att få ett definitivt slut på de kristnas vällfärder till synagogorna under de bibliska högtiderna. Det är ändå osäkert om han lyckades uppnå detta mål.

Vi står nu på tröskeln till Jeshuas ankomst. Stora saker händer snabbt! Det är en tid av återupprättelse och förändring. Jeshua lovade, Elia skall komma och återupprätta allt.” (Matt 17:11) Att återigen böra fira Herrens högtider är en del av den utlovade återupprättelsen av Herrens altare som blivit nedrivet.

I Guds rike kommer alla nationer att fira Lövhyddohögtiden. Vi behöver börja öva redan nu. “Det skall ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.” (Sakarja 14:16)

Hur du kan fira lövhyddofesten

Lövhyddofesten är full av profetisk betydelse för oss idag och vi uppmuntrar er alla starkt att fira den. Vi vill ge en del förslag på hur det kan göras. Använd dessa förslag som det passar och utveckla dem enligt Andens inspiration och ledning.

1. Bygg en lövhydda – en sukka

Högtiden kallas för lövhyddohögtiden, på hebreiska succot. Succot är pluralformen av succa, som betyder lövhydda eller tabernakel. Israels folk är befallda att bo i enkla hyddor under denna högtid för att bli påminda om den Eviges trofasthet att ta hand om fäderna under deras 40-åriga pilgrimsvandring genom öknen då de bodde i enkla tält.

Vi uppmuntrar er först och främst att försöka bygga en lövhydda. I ditt hem kan du göra det på altanen eller balkongen eller trädgården. Det ska vara en enkel konstruktion som kan göras så stor eller liten som det passar beroende på det utrymme som finns. Normalt har den tre väggar betående av vita lakan. Den fjärde sidan, eller åtminstone en del av den, utgör normalt ingången. Täck ovansidan med några lövkvistar, helst palmkvistar. Om lövhyddan byggs utomhus, vilket är det riktiga, så ska man kunna se åtmintone två stjärnor genom grenverket. Församlingar kan eventuellt samlas i ett tält under dessa dagar.

Inuti lövhyddan kan man hänga upp frukter och färgade lyktor i taket och kanske sätta upp bilder från Jerusalem eller judisk, messiansk konst på “väggarna”. Använd fantasi och kreativitet men bevara enkelheten! Lövhyddan ska inte vara som en bastant fästning utan bara en mycket enkel konstruktion. Ställ in några stolar eller madrasser att sitta på inne i lövhyddan. Israeliska familjer äter måltiderna och tillbringar sin lediga tid i lövhyddan under högtiden. En del sover även i den, åtminstone en natt. Ta tid att äta tillsammans och bara umgås. Det är en del av firandet. Det ska vara en glädjefest!

Den profetiska betydelsen av lövhyddan är att den först och främst påminner oss om att vi är ett pilgrimsfolk. Den här världen är inte vårt hem. För det andra påminner den oss om Guds trofasthet att Han kan bevara och beskydda oss på resan genom detta livet. Det stärker vår tro att vi kan lita på Gud för alla våra behov precis som Gud övernaturligt försåg Israels folks behov under fyrtio år i öknen. Vi rekommenderar ett studium av troshjältarnas liv i Hebreerbrevet 11.

2. Undervisa om Jeshuas återkomst

Lövhyddohögtiden pekar fram emot den tid då Jeshua har återvänt och satt sig på Davids tron och upprättat riket åt Israel och regerar som kungarnas Kung i Jerusalem.

Det är därför som Petrus, när han såg Jesus i hans kommande härlighet på Förklaringsberget, bad om att få bygga tre lövhyddor. Han skrev senare i 2 Petr. 1:16, “Det var inte några utstuderade myter vi följde, när vi förkunnade för er vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst, utan vi var ögonvittnen till Jesu majestät.”.

Lövhyddofesten är den högtid då vi i förväg firar “vår Herre Jesu Kristi makt och hans ankomst”. I en orolig värld upplivar vi hoppet och ser fram emot vår tros fullkomning då vi ska se honom ansikte mot ansikte. “Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika honom, ty då får vi se honom sådan han är.” (1 Joh. 3:2)

Vi föreslår att ni den första högtidskvällen undervisar om Herrens Högtider och speciellt Lövhyddohögtiden, så att ni kan förklara för alla vad det handlar om. Betona särskilt undervisningen om Jeshuas andra tillkommelse. Uppliva hoppet om hans återkomst till Jerusalem för att regera som Kungarnas kung och Herrarnas Herre! Alltför många kristna är rädda för den yttersta tiden. De har inte det bibliska perspektivet. Nu är det dags att ändra på hela attityden och i stället se till att få en hållning av tro. När vi firar Lövhyddohögtiden sker detta! Vi ska se fram emot hans ankomst med stor glädje och vi ska påskynda denna dag!

3. Sju dagar med glädje och lovsång

En del rabbiner säger att det svåraste budet i hela Lagen att hålla, är budet om Lövhyddohögtiden, “och ni skall glädja er i sju dagar inför HERRENS, er Guds, ansikte.” (3 Mos. 23:40) Man måste vara glad i sju dagar. Man kan inte vara ledsen under denna högtid. Det finns berättelser om ortodoxa judar som till och med gick dansande in i Hitlers gaskamrar under Lövhyddohögtiden. Vilken tro!

Det nya Förbundet säger oss, “Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er.” (Fil. 4:4) Vi ska glädja oss“i Herren”. Det är bra att öva på detta under dessa sju dagar! Det var på den sista och förnämsta dagen under Lövhyddohögtiden som Jesus sa till sitt folk att han själv är källan till glädjen om vi tror på honom.

“På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: ’Om någon törstar, så kom till mig och drick! Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram, som Skriften säger.’ Detta sade han om Anden, som de skulle få som trodde på honom. Ty Anden hade ännu inte blivit utgjuten, eftersom Jesus ännu inte hade blivit förhärligad.” (Joh. 7:37-39) Detta är en dag då vi verkligen kan fira högtiden!

Arrangera en hel kväll under högtiden, kanske sista kvällen, som en “Hosiannakväll” bara för att lovprisa och tillbe inför den Evige. Uppmuntra till dans med dräkter och baner och shofar-blåsning! Genom tacksägelse och lovprisning uttrycker vi vår tro och förtröstan till Herren att han kan ta hand om oss och fylla alla våra behov. Vi prisar honom även i förväg för hans slutliga seger då han kastar ut Satan och sätter upp sitt rike. Ty jorden skall bli full av kunskap om HERRENS härlighet, så som vatten täcker havets djup.” (Hab. 2:14) Med lovsång vill vi välkomna Messias tillbaka och förbereda vägen för honom.

4. Välsigna Israel

Vårhögtiderna blev alla uppfyllda i Jerusalem genom det judiska folket. Lövhyddohögtiden kommer också att uppfyllas i Jerusalem genom det judiska folket. Ty om deras förkastelse betydde världens försoning, vad skall då inte deras upptagande betyda, om inte liv från de döda?” (Rom. 11:15) Gud har inte förkastat sitt folk. (v. 2) De har inte fallit så djupt att de inte kan bli upprättade. (v. 11) De är fortfarande älskade på grund av fäderna, för Guds gåvor och kallelse kan Gud inte ta tillbaka. (v. 28-29)

Gud upprättar sitt folk tillbaka till Jerusalem och till sig själv i våra dagar. Jeshua sa, “Jerusalem kommer att trampas ner av hedningarna, tills hedningarnas tider är fullbordade.” (Luk. 21:24) Vi befinner oss på tröskeln till Herrens återkomst.

Det är omöjligt att fira Lövhyddohögtiden utan att hedra Guds utvalda folk Israel. Lövhyddohögtiden är verkligen en högtid att välsigna Israel och be om frid över Jerusalem och komma ihåg att frälsningen kommer från judarna.

Gör en kväll under högtiden till Israelkväll. Undervisa om Israel och vårt ansvar att välsigna och trösta dem. Om ni inte kan ta en hel kväll till detta bör ni åtminstone lägga in detta på någon kväll under firandet. Bibeln säger oss,“Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud.” (Jes. 40:1) Det är genom den nåd som har getts till oss, som de ska få ta emot nåd. (Rom. 11:31) Vi uppmuntrar er att ta upp en speciell kärleksgåva för att välsigna Israel under kvällen.

Ta tid och be om upprättelse och frälsning för Israel som kommer att innebära liv från de döda för hela världen.“Önska Jerusalem frid! Må det gå dem väl som älskar dig.” (Ps. 122:6)

5. Det är en skördefest

Lövhyddohögtiden är en skördefest. “Men på femtonde dagen i sjunde månaden, när ni inbärgat landets skörd, skall ni fira HERRENS högtid i sju dagar.” (3 Mos. 23:39) Vi firar i tro att hela skörden bland både hedningar och judar har samlats in.

Under Lövhyddohögtiden ber det judiska folket för nationerna, i förväntan på den dag då alla nationer ska komma samman med dem i Jerusalem och tillbe Herren. “Det skall ske att var och en som är kvar av alla de hednafolk som kom emot Jerusalem skall dra dit upp, år efter år, för att tillbe konungen, HERREN Sebaot, och för att fira lövhyddohögtiden.” (Sak. 14:16) Enligt judisk tro finns det 70 nationer i världen. Guds ord befaller att 70 tjurar ska offras som ett eldsoffer till en välbehaglig doft inför Herren – en för varje nation.

Paulus skrev, “Jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel skall bli frälst.” (Rom. 11:25-26)

Skörden i nationerna måste komma in! Jesus sa, “Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.” (Matt. 24:14)

Ta tid och be i tro för sluttidens skörd. Bed om arbetare! “Och han sade till sina lärjungar: “Skörden är stor, men arbetarna är få.” (Matt. 9:37) Bed om hedningarnas fullhet som kan väcka Israels avund! Detta innefattar fullhet i mognad och en återupprättelse tillbaka till den judiska, apostoliska grundval som vi finner i Apostlagärningarna, innan de så kallade kyrkofäderna lade en annan grund skiljd från Israel. Låt oss be om denna återupprättelse och fullhet! Det är dags att återvända till våra rötter så att vi är redo vid Herrens återkomst.

Jag säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket.Matt. 8:11

Sammanfattning

Vi hoppas att dessa punkter om Lövhyddohögtiden ska ge er ideer om hur ni kan fira denna viktiga högtid. Ni kan studera mer om Lövhyddohögtiden och lägga till eller ta bort från dessa punkter, allteftersom den Helige Ande leder er. Det är bättre att ni gör det enkelt första gången och kanske bara tar en kväll, hellre än att inte göra något alls. Försök att reta aptiten bland ert folk det första året. Sedan kan ni utöka firandet nästa år.