2014-10-22 Lars Enarson

Varför studera Toran?

Varför bör även kristna, messiastroende hedningar, studera Toran? Här är några orsaker:

1. För att förstå Bibelns budskap

”Och han började med Mose och alla profeterna och förklarade för dem vad som var sagt om honom i alla Skrifterna.” (Luk 24:27) Bibeln är en enda bok, skriven av en enda författare: den helige Ande. Det är med Bibeln som med alla andra böcker. Om man inte satt sig in i början av boken kommer man inte att få en full förståelse av slutet. Om vi inte förstår Toran, kommer vi heller inte heller att få en rätt förståelse av evangeliet.

2. För att förstå Mästarens ord

”Om ni trodde Mose, skulle ni tro på mig, ty om mig har han skrivit.Men tror ni inte hans skrifter, hur skall ni då kunna tro mina ord?” (Joh 5:46-47) Redan vid tolv års ålder slog han de lärda rabbinerna i Jerusalem med häpnad över sin kunskap i Toran. Han sa ofta: ”Har ni inte läst…” och hänvisade till Mose. Om vi inte känner till Toran kommer vi oundvikligen att missförstå Mästarens undervisning.

3. För att förstå vem Messias är

”Den som Mose har skrivit om i lagen och som profeterna har skrivit om, honom har vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.” (Joh 1:45) Om vi inte känner till vad Mose och profeterna skrivit, saknar vi den kunskap om Messias som apostlarna hade när de predikade evangeliet. Vi får en annan bild av honom än vad de hade. Jeshua sa: ”Allt måste uppfyllas som är skrivet om mig i Mose lag, hos profeterna och i psalmerna.” (Luk 24:44) Vi behöver känna till vad det står där för att kunna veta vem han är.

4. För att förstå Israel och det judiska folket

”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå förrän allt har skett.” (Matt 5:17-18) Om Kyrkan hade haft kunskap om Toran skulle den tragiska kristna antisemitismen genom historien inte funnits. Alla kristna skulle idag stödja Israel i stället för att gå i spetsen för bojkotter mot Israel. Vi är kallade att be för Israel och Jerusalem. Om vi inte känner till Toran är det omöjligt att förstå det judiska folket och be för dem på rätt sätt.

5. För att förstå det profetiska ordet

”Jag förkunnar frånbörjan vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.”(Jes 46:10) Början och slutet av Bibeln hänger ihop på ett speciellt sätt. Förstår vi inte Moseböckerna kan vi inte förstå Uppenbarelseboken. Toran är nödvändig för att förstå det profetiska ordet.

6. För att undvika avfallet i den yttersta tiden

”Ty först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram.” (2 Tess 2:3) Antikrist kallas för ”den laglöse” som gör uppror mot de ”heliga tider och lagar” som Gud har fastställt i Toran (Dan 7:25). Paulus förklarar att det är ”laglöshetens hemlighet”, upproret mot Mose, som banar väg för antikrist i den yttersta tiden. Vi behöver Toran för att inte gå vilse i den sista tiden.

7. För att få brinnande hjärtan

”Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?” (Luk 24:32) De står om församlingen i Jerusalem: ”alla nitälska de för lagen.” (Apg 21:20, 1917 års övers.) Det står skrivet: ”HERREN kom från Sinai …På hans högra sida brann i eld en lag för dem.” (5 Mos 33:2) Att studera Toran under Andens ljus gör våra hjärtan brinnande.

8. För att bli redo för Messias ankomst

”Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den,för att helga den, sedan han renat den genom vattnets bad, i kraft av ordet. Ty han ville ställa fram församlingen inför sig i härlighet, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant. Helig och fullkomlig skulle den vara.” (Ef 5:25-27) Gud har lovat en upprättelse i den sista tiden som kommer att förbereda bruden för Messias. För att vara redo behöver vi rena oss i kraft av allt Guds ord, från Första Moseboken till Uppenbarelseboken.

Lars Enarson

Lars Enarson är verksam sedan 70-talet som bibellärare och internationell förbönsledare med en klar profetisk röst. Sedan 1997 arbetar han utifrån Israel speciellt för att mobilisera till bön för väckelse i Mellanöstern. Han reser i olika nationer och undervisar om bön, väckelse och det profetiska ordet.