2015-09-25 Lars Enarson

Be för Guds tron på jorden – Tempelberget i Jerusalem!

“Han som bor i himlen ler, Herren gör narr av dem. Han talar till dem i vrede, i glödande harm förskräcker han dem: ’Det är jag som har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.’” (Ps 2:4-6)

Sion, Guds heliga berg, är Tempelberget i Jerusalem. Det är den heligaste platsen på jorden, eftersom det är den plats från vilken Messias en dag kommer att regera över alla nationer i fred och rättvisa. Det handlar om hans tron! Gud den Högste säger om Tempelplatsen: ”Det är jag som har insatt min konung på Sion, mitt heliga berg.” (Ps 2:6) Psalmen fortsätter: 

”Jag vill kungöra HERRENS beslut. Han sade till mig: ’Du är min Son, jag har i dag fött dig. Begär av mig, så skall jag ge dig hednafolken till arvedel och hela jorden till egendom.’” (Ps 2:7-8)

När Jesus kommer tillbaka kommer han att strida mot de nationer med dess ledare som har gjort uppror mot hans tron. Han kommer tillbaka till Sion som svar på sitt folks enträgna böner. Jesus sa när han kom till Templet den sista gången: ”Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.”(Matt 23:39)

Jerusalems ledare kommer att rikta detta välkommen till Messias från Tempelplatsen som det står i den vers Jesus citerar i Psalm 118: ”Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn! Vi välsignar er från HERRENS hus.” (Ps 118:26)

Det som står skrivet måste uppfyllas. Det är inte underligt då att det är en sådan kamp om Tempelplatsen och fienden gör allt för att hålla det judiska folket borta från den. Den intensifierade striden visar också hur nära vi är Messias ankomst. Lövhyddohögtiden, Sukkot, som börjar på söndag kväll den 27 september, är en förebild på den fest som kommer att hållas i Jerusalem när Messias kommit. Det är den mest glädjefyllda av alla högtiderna för det judiska folket som det står i Toran: ”ni skall glädja er i sju dagar inför HERRENS, er Guds, ansikte.”(3 Mos 23:40)

Under detta nya årtusende, vilket började är 2001, så har spänningarna och konflikten angående Jerusalem fortsatt att öka för varje år i samband med Hösthögtiderna. De kommer att fortsätta öka fram till den dag dessa Högtider kommer att uppfyllas genom Messias ankomst. I år utbröt våldsamheter på Tempelplatsen i samband med Rosh Hashana, dvs Basunhögtiden, genom att muslimska orosmakare började attackera polisen och judiska besökare till Tempelplatsen med att kasta sten och andra tillhyggen samt smällare och även rörbomber. Du kan se en video om detta här!

Mahmoud Abbas uppviglade sedan till ännu mera våld genom att säga: ”Al-Aqsa moskén och Heliga Gravens Kyrka är våra. Allt tillhör oss and de (israelerna) har ingen rättighet att desekrera dem med sina smutsiga fötter. Vi kommer inte tillåta dem att göra det och vi kommer att göra allt vi kan för att beskydda Jerusalem. … Vi hedrar varje droppe blod som spills för Jerusalem. Detta blod är rent, utgjutet för Allahs skull. Med Allahs hjälp kommer varje martyr att komma till Paradiset, och alla sårade kommer att belönas av Allah.”[i]

FNs Säkerhetsråd samlades och gav en enhällig kommuniké där de manade till lugn och varnade Israel för att försöka försvara oskyldiga besökare till Tempelplatsen från muslimernas attacker. Israels FN Ambassadör, Ron Prosor, kommenterade helt rätt denna kommuniké:

”Detta är ett uttalande som berör Tempelplatsen är ett helt och hållet enbart belyser tar hänsyn till Muslimernas rättigheter till att be på denna plats, men helt och hållet ignorerar palestiniernas våld, sammankopplingen mellan det judiska folket och Tempelplatsen, och icke-muslimers rätt till fri tillgång till denna plats.

I stället för att lugna ner situationen har Säkerhetsrådet i stället tagit parti för dem som försöker starta oroligheter i regionen. När palestinierna beslutat att bränna ner Tempelplatsen, så häller Abbas olja på lågorna och Säkerhetsrådet ger dem extra medvind. Detta är det bästa sättet att öka på oroligheterna i området. … FNs misslyckande att peka ut dem som bär ansvaret för att våldsamheterna brutit ut, kommer att destabilisera området and uppmuntra till fortsatta palestinska upplopp på Tempelplatsen.”[ii]

Arabledarna i Israel hotar nu med en ny intifada under Sukkot över Tempelplatsen. Läs denna artikel om detta på engelska här! Den arabiska Knesset ledamoten, Ahmed Tibi, varnade att ”Netanyahu leker med elden… Fortsatt aggressivitet mot palestinierna och deras heliga platser kommer att leda till en ny intifada. Han uppmanar araberna i Judéen och Samarien och även i övriga Israel, till upplopp. Han sa: ”Vi måste blockera gatorna i Östra Jerusalem och alla gränder med hjälp av tusentals människor för att undergräva bosättarnas försök att komma in i Al-Aqsa moskén.”

I kväll börjar vår Cry for Zion Israel resa och på torsdag den 1 oktober, kommer vi att leda en bönesamling på Haas Promenade som har en magnifik utsikt över Tempelplatsen. Vi kommer sedan att gå i den årliga Jerusalem marschen för att stödja det judiska folket och skapa en medvetenhet om vikten av Tempelplatsen. Vi ber var och en av er att be för oss och tillsammans med oss! Det handlar om den mest strategiska och betydelsefulla andliga striden på jorden för Guds rike: vem som ska tillbes på Tempelplatsen, Sions berg, Guds heliga berg? Det handlar om Guds tron på jorden och Templet kommer en dag att bli ett Bönehus för alla folk när hela jorden får fred.

”Det skall ske i den yttersta tiden att det berg där HERRENS hus ärskall stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk skall strömma dit. Ja, många folk skall gå i väg och säga: ’Kom, låt oss gå upp till HERRENS berg, till Jakobs Guds hus. Han skall undervisa oss om sina vägar, så att vi kan vandra på hans stigar.’ Ty undervisning skall gå ut från Sion, HERRENS ord från Jerusalem.” (Jes 2:2-3)

Nästa vers förklarar vad som kommer att hända när Messias kommit tillbaka och intagit sin tron på Tempelplatsen:

”Han skall döma mellan hednafolken och skipa rätt åt många folk. Då skall de smida sina svärd till plogbillar och sina spjut till vingårdsknivar. Folken skall inte mer lyfta svärd mot varandra och inte mer träna sig för krig.” (Jes 2:4)

Vår Mästare sa till oss hur vi ska be. Han sa: ”Så skall ni be: Fader vår, som är i himlen. Helgat blive ditt namn. Komme ditt rike. Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen.” (Matt 6:9-10)

Visionen ovan i Jesaja angående Jerusalem och Tempelplatsen är vår Fars vilja för denna jord. Det är framför allt detta som vi är uppmanade att be för!

”Ty ännu måste synen vänta på sin tid, men den skyndar mot sin fullbordan och ljuger inte. Om den dröjer, vänta på den, ty den kommer helt visst, den skall inte utebli. … Se, kommer det inte från HERREN Sebaot, att folken arbetar sig trötta för det som bränns upp och sliter ut sig till ingen nytta? Ty jorden skall bli full av kunskap om HERRENS härlighet, så som vatten täcker havets djup.” (Hab 2:3,13-14)

Gud reser idag upp kristna över hela världen som tror på Guds eviga löften till Abraham, Isak och Jakob och deras efterkommande. Dessa gudfruktiga bland nationerna kommer att uppmuntra det judiska folket att återvända till Sion, vilket i slutändan betyder Tempelplatsen. Det står skrivet om detta i Jeremia:

”Än en gång skall du plantera vingårdar på Samariens berg, och de som planterar skall själva njuta av frukten. Ty en dag kommer då väktare skall ropa på Efraims berg: ’Kom, låt oss dra upp till Sion, upp till HERREN, vår Gud.’ Ty så säger HERREN: Jubla i glädje över Jakob, höj fröjderop över honom som är den främste bland folken. Brist ut i lovsång och säg: ’Fräls, HERRE, ditt folk, de som finns kvar av Israel.’” (Jer 31:5-7)

Det hebreiska ordet som är översatt med ”väktare” i detta avsnitt är samma ord som det judiska folket använt om efterföljarna till Jesus från Nasaret ända sedan apostlarnas dagar, se Apg 24:5, och det används idag om alla kristna! Jesaja profeterade alltså för 2700 år sedan att kristna kommer en dag att ropa ut till det judiska folket: ”Kom, låt oss dra upp till Sion, upp till HERREN, vår Gud.” (v. 6) Det är detta vi vill göra idag och speciellt på vår Cry for Zion resa som börjar ikväll. Be för oss och vår resa och speciellt för bönesamlingen den 1 oktober på Haas Promenade kl 08 israelisk tid. Du kan läsa hela vårt reseprogram här!

Vi ber alla att titta på denna nyinspelade YouTube. Den kommer att uppmuntra dig! ”Profetia går i uppfyllelse! Kristet barn ber judarnas bön på Tempelplatsen!” Det är en uppfyllelse av det som står i Jesaja: ”Ty mitt hus skall kallas ett bönens hus för alla folk.” (Jes 56:7)


FÖRENA DIG MED OSS I FÖLJANDE BÖNEÄMNEN:

• Be om ett uppvaknande bland kristna till att förstå Guds vilja för jorden genom att börja läsa och studera de Heliga Skrifterna! 
“Herren svarade mig och sade: Skriv upp synen och rista in den på skrivtavlor, så att den lätt kan läsas.” (Hab 2:2)
“Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan.” (2 Pet 1:19)

• Be om samma brinnande iver för Tempelplatsen, Guds heliga berg, som Kung David och Jeshua, Jesus, hade eftersom detta är den plats där Guds härlighet kommer att uppenbaras en dag på en speciellt sätt!
Jag skall inte gå in i min hydda och inte lägga mig på min bädd, jag skall inte unna mina ögon sömn eller mina ögonlock slummer, förrän jag har funnit en plats åt HERREN, en boning åt den Starke i Jakob.”(Ps 132:3-5)
“Då gjorde han en piska av rep och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut penningväxlarnas mynt och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: ‘Ta bort det här! Gör inte min Faders hus till en saluhall!’ Hans lärjungar kom då ihåg att det stod skrivet: Iver för ditt hus skall förtära mig.” (Joh 2:15-17)

• Tacka och prisa Gud för det judiska folket, speciellt bosättarna i Judéen och Samarien som uppfyller det profetiska Ordet, och be att vi kan uppmuntra alla judar att återvända till Sion, Guds heliga berg! 
”Än en gång skall du plantera vingårdar på Samariens berg, och de som planterar skall själva njuta av frukten. Ty en dag kommer då väktare skall ropa på Efraims berg: ’Kom, låt oss dra upp till Sion, upp till HERREN, vår Gud.’ Ty så säger HERREN: Jubla i glädje över Jakob, höj fröjderop över honom som är den främste bland folken. Brist ut i lovsång och säg: ’Fräls, HERRE, ditt folk, de som finns kvar av Israel.’” (Jer 31:5-7)

• Be att Gud drar sitt egendomsfolk till Sion och utgjuter nådens och bönens ande över dem till att välkomna Messias!
“Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.” (Sak12:10)
“O, HERRE, fräls! O, HERRE, låt allt lyckas väl! Välsignad vare han som kommer i HERRENS namn! Vi välsignar er från HERRENS hus.”(Ps 118:25-26)

• Be för Cry for Zion resan till Israel under Lövhyddohögtiden 25 sep – 5 okt att vi kan trösta och välsigna det judiska folket!
“Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud. Tala ljuvligt till Jerusalem och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess missgärning är försonad, och att det har fått dubbelt igen av HERRENS hand för alla sina synder. En röst ropar i öknen:
‘Bered väg för HERREN, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud.’”(Jes 40:1-3)

• Be om beskydd över Israel speciellt nu under Lövhyddohögtiden då araberna hotat med en ny intifada!
“Det är ett land som HERREN, din Gud, vårdar sig om. Ständigt vilar HERRENS, din Guds, ögon på det, från årets början till årets slut.” (5 Mos 11:12)

• Be att HERREN förbarmar sig och bryter fiendens makt över Tempelplatsen!
“Men Herre, för all din rättfärdighets skull, vänd din vrede och förbittring från din stad Jerusalem, ditt heliga berg. På grund av våra synder och våra fäders missgärningar har Jerusalem och ditt folk blivit till smälek för alla som bor omkring oss. Hör nu, du vår Gud, din tjänares bön och åkallan och låt ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom för Herrens skull. Böj, min Gud, ditt öra till oss och hör. Öppna dina ögon och se vilken förödelse som har drabbat oss, och se till staden som är uppkallad efter ditt namn.” (Dan 9:16-18)
“Jerusalem omges av berg, och HERREN omger sitt folk från nu och till evig tid. Ogudaktighetens spira skall inte vila över de rättfärdigas arvslott.” (Ps 125:2-3)

Gud välsigne dig som väktare på Jerusalems murar!
, ,

Lars Enarson

Lars Enarson är verksam sedan 70-talet som bibellärare och internationell förbönsledare med en klar profetisk röst. Sedan 1997 arbetar han utifrån Israel speciellt för att mobilisera till bön för väckelse i Mellanöstern. Han reser i olika nationer och undervisar om bön, väckelse och det profetiska ordet.