2015-10-13 Lars Enarson

Ett nytt terrorkrig har börjat!

“Från förtryck och våld skall han återlösa deras själ, deras blod är dyrbart i hans ögon.” (Ps 72:14)

Vi har just avslutat vår Cry for Zion resa till Israel under Lövhyddohögtiden. Ett stort tack till alla er som bad för oss! Det blev en fantastisk resa, förmodligen den bästa vi någonsin arrangerat.

Över 300 deltog i en mäktig bönemanifestation för Tempelplatsen, Guds heliga berg. Vi stod i gapet och bad i precis rätt tid på rätt plats. Många israeler blev så gripna av de T-shirts vi bar där det stod: ”Cry for Zion” och ”Låt judarna be på Sions berg!” Här kan du se en liten rapport på engelska. Tack än en gång för att du bad för oss! 

Vi bevittnade den blodröda månen över Israel under första dagen på Lövhyddohögtiden. Bibeln säger om månen ”trofast är vittnet i skyn.”(Ps 89:38) Månen vittnar om Messias tron i Jerusalem. En blodröd måne betyder vanligtvis en varning om kommande konflikt för det judiska folket. Inte underligt att en våg av muslimsk terror bröt ut i Israel direkt under Högtiden. Nu behöver vi verkligen gå ner på knä och ropa till himmelens Gud för Israel som aldrig förr!! Folk dör på gatorna. När detta skrivs har minst femton terrorattacker har ägt rum bara de tre senaste dagarna över hela Israel.

Terrorn är utan tvekan planlagd, organiserad och uppviglad av de arabiska ledarna även i Israel. Abbas sa på TV strax före våldsvågen bröt ut:

”Al-Aqsa moskén och Heliga Gravens Kyrka är våra. Allt tillhör oss and de (judarna) har ingen rättighet att förorena dem med sina smutsiga fötter. Vi kommer inte tillåta dem att göra det och vi kommer att göra allt vi kan för att beskydda Jerusalem. … Vi hedrar varje droppe blod som spills för Jerusalem. Detta blod är rent, utgjutet för Allahs skull. Med Allahs hjälp kommer varje martyr att komma till Paradiset, och alla sårade kommer att belönas av Allah.”[i]

Inte underligt att detta rasistiska tal uppviglade till hat, mord, våld och terror för Allah. Arabledarna vet också mycket väl att terror lönar sig. Politiska ledare börjar nu i vanlig ordning att sätta press på Israel, inte palestinierna. Ban Ki Monn har fördömt Israel för att de skjutit ihjäl arabiska terrorister utan att med ett enda ord nämna de judiska offren och Storbrittaniens utrikesminister vill nu att alla judar ska utrymma Judéen och Samarien för att man ska kunna få stopp på våldet.

Här kan du se hur Hamas uppmuntrar araber att mörda judar. Det är otroligt att YouTube tillåter sådant här. Israel har försökt protestera med YouTube gör ingenting. Och judehatet bara ökar över hela världen ju värre araberna beter sig. Resonemanget går: ”Om nu palestinierna beter sig så fruktansvärt så måste det ju betyda att judarna är ännu värre annars skulle ju inte palestinierna handla på detta sätt. Man måste ju förstå dem.” Och så läggs skulden på Israel.

Det är ett under att inte fler judar dött i alla attacker. Det är Guds beskydd som svar på bön. Fortsätt att be!

Den verkliga striden handlar om Tempelplatsen. Fienden vet vilken betydelse den har i Guds planer för hela världen, fast de flesta kristna sover och är helt aningslösa och okunniga. Som väktare på Jerusalems murar måste vi fortsätta att be att Guds vilja sker!

Förena dig med oss i följande böneämnen:

• Tacka Gud för att han svarade på våra böner för Cry for Zion resan till Israel under Lövhyddohögtiden att vi fick uppmuntra det judiska folket!

“Trösta, trösta mitt folk! säger er Gud. Tala ljuvligt till Jerusalem och förkunna för det att dess vedermöda är slut, att dess missgärning är försonad, och att det har fått dubbelt igen av HERRENS hand för alla sina synder. En röst ropar i öknen: ‘Bered väg för HERREN, bana en jämn väg i ödemarken för vår Gud.’”(Jes 40:1-3)

• Be att Gud tröstar judarna i Israel som nu lider av ännu en våg av arabisk terror på gatorna!
“HERREN bygger upp Jerusalem, han samlar dem som drivits bort från Israel. Han helar dem som har förkrossade hjärtan, deras sår förbinder han.” (Ps 140:2-3)
”…till att predika ett nådens år från HERREN och en hämndens dag från vår Gud, för att trösta alla sörjande, för att låta de sörjande i Sion få huvudprydnad i stället för aska, glädjens olja i stället för sorg, lovprisningens klädnad i stället för en modfälld ande.” (Jes 61:2-3)

• Be om beskydd och att alla terrorattacker kommer att misslyckas!
“Jag lyfter mina ögon upp till bergen. Varifrån skall min hjälp komma? Min hjälp kommer från HERREN, som har gjort himmel och jord. Inte skall han låta din fot vackla, inte slumrar han som bevarar dig. Nej, han som bevarar Israel, han slumrar inte, han sover inte. HERREN bevarar dig, HERREN är ditt skydd på din högra sida. HERREN skall bevara dig från allt ont, han skall bevara din själ.” (Ps 121:1-7)

• Be att Gud ger visdom och styrka till Israels Premiärminister och hans regering till att handskas med terrorn på bästa sätt!
“Visheten gör den vise starkare än tio mäktiga i staden.” (Pred 7:20)

• Be om frimodighet att handla rätt utan rädsla för vad nationernas ledare säger!
“Människofruktan har med sig snaror, men den som förtröstar på HERREN blir beskyddad.” (Ords 29:25)

• Be att Gud kommer att vända det som nu sker till något gott och välsigna Israel med frälsning!
“Ty så säger HERREN: Jubla i glädje över Jakob, höj fröjderop över honom som är den främste bland folken. Brist ut i lovsång och säg: ‘Fräls, HERRE, ditt folk, de som finns kvar av Israel.’” (Jer 31:7)

• Be att många araber speciellt bland de kristna vaknar upp inför islams fruktansvärda våld och hat, tar avstånd från det och börjar stödja Israel!
“Rädda mig, HERRE, från onda människor, bevara mig för våldsmän, för dem som tänker ut ont i sina hjärtan och dagligen vållar strid.” (Ps 140:2-3)

• Be att HERREN förbarmar sig och bryter fiendens makt över Tempelplatsen och att judarna kan börjar be där!
“Jerusalem omges av berg, och HERREN omger sitt folk från nu och till evig tid. Ogudaktighetens spira skall inte vila över de rättfärdigas arvslott.” (Ps 125:2-3)

Gud välsigne dig som väktare på Jerusalems murar!

, ,

Lars Enarson

Lars Enarson är verksam sedan 70-talet som bibellärare och internationell förbönsledare med en klar profetisk röst. Sedan 1997 arbetar han utifrån Israel speciellt för att mobilisera till bön för väckelse i Mellanöstern. Han reser i olika nationer och undervisar om bön, väckelse och det profetiska ordet.