2015-05-25 Lars Enarson

PINGST – VECKOHÖGTIDEN

När pingstdagen hade kommit var de alla samlade. Då kom plötsligt från himlen ett dån, som när en våldsam storm drar fram, och det fyllde hela huset där de satt. Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem. Och de uppfylldes alla av den helige Ande och började tala främmande språk, allteftersom Anden ingav dem att tala.Apg 2:1-4

Denna söndag firas Pingsthögtiden, eller Veckohögtiden, både på den judiska kalendern och i de flesta kristna samfund världen över. Sambanden mellan givandet av Toran på Sinai berg i Andra Moseboken 19 och utgjutandet av den Helige Ande som Lukas skriver om i Apostlagärningarna är slående.

I båda dessa fall var folket samlade i enhet inför HERREN. Det står om Israel i Sinai: ”De bröt nämligen upp från Refidim och kom till Sinai öken och slog läger i öknen. Israel slog läger där mitt emot berget.” (2 Mos 19:2) Likadant läser vi om lärjungarna i Apostlagärningarna: “När pingstdagen hade kommit var de alla samlade.” (Apg 19:2)

I båda dessa fall hördes det ett starkt ljud från himmelen som chockade folket.”På tredje dagen, när det hade blivit morgon, började det dundra och blixtra. Ett tjockt moln lade sig över berget och ett mycket starkt basunljud hördes. Allt folket i lägret bävade.” (2 Mos 19:16) Och i Apostlagärningarna: ”Då kom plötsligt från himlen ett dån, som när en våldsam storm drar fram.” (Apg 2:2)

I båda dessa fall syntes det en eld från himmelen. ”Hela Sinai berg höljdes i rök därför att HERREN hade stigit ner på berget i eld.” (2 Mos 19:18)Tungor som av eld visade sig för dem och fördelade sig och satte sig på var och en av dem.” (Apg 2:3)

I båda dessa fall skrev Gud Toran med sin Ande. På Sinai gjorde han det på tavlor av sten. ”När Gud hade talat färdigt med Mose på Sinai berg, gav han honom vittnesbördets två tavlor, tavlor av sten, skrivna med Guds finger.” (2 Mos 31:18) I Apostlagärningarna 2 skrev Gud Toran med sin Ande på lärjungarnas hjärtan. Det var en uppfyllelse av det nya förbundet. ”Nej, detta är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels hus, säger HERREN: Jag skall lägga min lag i deras inre och skriva den i deras hjärtan.”(Jer 31:33)

Slutligen kan vi se i Toran att Veckohögtiden är en skördehögtid, då man firar att den första skörden har bärgats.

Sedan skall ni räkna sju hela sabbater från dagen efter sabbaten, från den dag då ni bar fram viftofferskärven. Femtio dagar skall ni räkna, fram till dagen efter den sjunde sabbaten. Då skall ni bära fram ett nytt matoffer åt HERREN. Från de orter där ni bor skall ni bära fram viftoffersbröd, två kakor gjorda av två tiondels efa fint mjöl, bakade med surdeg, de är en förstlingsgåva åt HERREN.3 Mos 23:15-17

På Pingstdagen i Apostlagärningarna blev tre tusen människor födda på nytt som ett förstlingsoffer inför HERREN. ”Också med många andra ord vittnade han och uppmanade dem: ’Låt er frälsas från detta bortvända släkte.’ De som då tog emot hans ord döptes, och så ökade antalet lärjungar den dagen med omkring tre tusen.” (Apg 2:40-41)

Givandet av Toran på Sinai berg and givandet av Anden i Jerusalem på Pingstdagen är inga motsatser. De hör ihop. Paulus skrev: ”Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.” (Rom 8:4) I det nya förbundet skriver Anden Toran på våra hjärtan.

Två viktiga böneämnen

Låt oss i samband med Pingsthögtiden, en av pilgrimshögtiderna på Guds kalender, komma ihåg att be för två viktiga böneämnen.

Låt oss först be att Gud besegrar alla dem som kommer emot Jerusalem och utgjuter nådens och bönens Ande över Jerusalem och det judiska folket så att de upptäcker sin Messias. Dessa två saker hör ihop.

På den dagen skall jag bestämma mig för att utrota alla hednafolk som kommer mot Jerusalem. Men över Davids hus och över Jerusalems invånare skall jag utgjuta nådens och bönens Ande, så att de ser upp till mig som de har genomborrat. De skall sörja honom så som man sörjer ende sonen, och de skall gråta bittert över honom, så som man gråter över sin förstfödde.Sak 12:9-10

För det andra, låt oss be för alla som tror på Messias att de börjar vandra i Anden i lydnad för Toran för att väcka Israel till avund.

Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden. De som lever efter sin köttsliga natur tänker på det som hör till köttet, men de som lever efter Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som följer sin syndiga natur kan inte behaga Gud.Rom 8:4-8

Detta är ett stort böneämne som är så oerhört viktigt! Paulus skrev: ”lika säkert som Gud är en, han som förklarar den omskurne rättfärdig av tro och den oomskurne genom tro. Sätter vi då lagen ur kraft genom tron? Nej, inte alls! Vi upprätthåller lagen.” (Rom 3:30-31) I Bergspredikan gav Jesus oss en utläggning av Toran. Han börjar med att slå fast att inte en enda prick eller bokstav i Lagen har tagits bort i det nya förbundet. Se Matt 5:17-20! Vartenda bud i Toran är inte till för alla, men inget bud har tagits bort. Messias avslutar sedan Bergspredikan med att säga:

Inte skall var och en som säger ’Herre, Herre’ till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa!Matt 7:21-23

Ett par verser tidigare gav Mästaren en sammanfattning av hela Toran i det som kallas för Den Gyllene Regeln. ”Därför, allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem. Detta är lagen och profeterna.” (Matt 7:12) Märkligt nog gjorde den störste rabbinen i Israel en generation före Jesus nästan exakt samma uttalande när en ung man kom till honom och undrade om Hillel kunde lära honom hela Toran medan han stod på ett ben. Hillel svarade: ”Det är enkelt. Allt som är förhatligt för dig ska du inte heller göra mot andra. Resten är kommentarer. Gå nu och studera dem!” Den Gyllene Regeln ersätter inte Lagen utan sammanfattar Lagen. Det är dags att börja uppfylla Toran i den Helige Andes kraft.

Mötesresan i USA och konferensen i Holland

Tack för era förböner för vår mötesresa i USA denna månad! Vi har haft starka möten på varje plats hittills i Florida, Georgia, Alabama och Texas. Responsen har varit väldigt positiv. Vi fortsätter denna vecka i Iowa och sedan till Illinois, Missouri, Illinois, Kentucky, Mississsippi och New York.

Från New York flyger vi direkt till den internationella konferensen i Haag den 5-7 juni. Vi är tacksamma för era förböner för denna mycket viktiga konferens!

Från Holland planerar vi att åka till Nyhemskonferensen i Sverige för att under konferensen lansera Lars nya bok om Jerusalem The Joy of the Whole Earth – Jerusalem and the Future of the World (Hela jordens fröjd – Jerusalem och världens framtid). Boken har blivit försenad från tryckeriet i USA. Be med oss att allt löser sig så att vi får boken med oss både till konferensen i Holland och att vi kan sälja den på Nyhem!

Lars Enarson

Lars Enarson är verksam sedan 70-talet som bibellärare och internationell förbönsledare med en klar profetisk röst. Sedan 1997 arbetar han utifrån Israel speciellt för att mobilisera till bön för väckelse i Mellanöstern. Han reser i olika nationer och undervisar om bön, väckelse och det profetiska ordet.